10 лют. 2021 р.

До Дня безпечного Інтернету: говоримо про онлайнетику

 За матеріалами посібника Наталії Саражинської  #онлайнетика

1. Сформулюйте правила поведінки в соцмережі.

ІІ. Чи треба вітатися в мережі?


Звертанню до малознайомої людини, як правило, передує вітання. Малознайомих друзів із соціальних мереж іноді запрошують на різні заходи, просять підтримки чи займаються продажем. Сьогодні ділове листування по електронній пошті плавно перейшло і в чати, миттєвість повідомлень стала для нас звичним. Вітатися? Так, вітатися, але досить коротко - «Вітаю» й далі не відривати вітання від основного змісту тексту до малознайомої людини. Якщо ви щодня переписуєтеся зі знайомими, друзями, (як письмовий діалог) то «Привіт» може бути й відсутнім, якщо спілкування виглядає, як продовження колишнього діалогу, який триває не один день, наприклад.


ІІІ. Коли ви ставите лайк?

Для формування подальшої цікавої вашої стрічки, лайкайте те, що в майбутньому хочете бачити, коли відкриєте домашню сторінку. Не варто улеслювати родичів чи начальників “якщо не лайкну, - образиться”, якщо ви не хочете бачити подібних постів чи перепостів.

4. Чи варто дотримуватися грамотності у соцмережі?

Знаки оклику чи кілька знаків питання - це агресія, вживання усіх великих літер - це крик. Такі відчуття сприймання письмового тексту - не індивідуальна особливість доволі ніжних, це вже загальноприйняте. Крапка в кінці речення сприймається як наказ.

Прокоментуйте прочитане.


5. Як часто ви коментуєте свої дописи// чужі пости? Який допис привертає вашу увагу?

Схоже це правило вже кануло…. у сиву давнину й ми переважно ним ігноруємо… але все ж. Отже, правило є дискусійним. Створюйте лише значущі коментарі. Просто лайкніть, якщо подобається, використайте сердечко, що вже не обов’язково означає “кохання”, а читається як “в захваті”, якщо подобається дуже. Слова “Добре написано!” чи “Я погоджуюся на всі 100”, “Я теж так думаю!” не несуть жодної значущої функції. Для цього соціальні мережі мають лайки - сердечки в Інстаграм і ТікТок, ФБ - набір знаків для демонстрації однієї коротенької емоції, як саме ви сприймаєте цей пост. Ще раз дублювати це ж саме і писати одне слово таке ж точно, як ви щойно виразили значком, не варто. Знову згадка про ознаки різних рівнів інформаційної культури. Діалог високого рівня культури завжди складаєтсья з повноцінних речень, а не однослівних композицій. "Сестра таланту" тут не спрацьовує. Або ти хочеш діалогу й створюєш повноцінний коментар, або ти демонструєш свою всеохоплюючу зайнятість і кидаєш всім дрібнесенькі репліки із одного-двох слів або стікера.
Це правило прийдешнє з гуглівського середовища, коли власнику спільноти чи модераторам на пошту обов'язково надходив лист, якщо хтось коментнув. І ось цей процес - відкривання листа, перехід за посиланням... були в 2012, можливо, не досить швидкісними. Коли ти бачиш, що в коментарі один лише смайл, було не досить радісно. Саме такі аргументи народження цього правила.
Раніше, до масового переходу користувачів із Однокласників/Вконтактників, коментар із одного смайлика був моветоном і в ФБ теж. Дуже рідко. Якщо прагнули діалогу на тему, розгортали дискусію, ставили уточнюючі запитання, пригадували подібний приклад.
Масові повідомлення, що алгоритми ФБ змінилися й кі-сть коментарів, навіть у вигляді одного єдиного знаку, плюсика, наприклад, грають роль у рейтингу посту, змінили культуру коментування. Я сама доволі часто порушую це давнє правило. Й іноді дуже приємно, коли одногрупниця чи одногрупник, з якими не бачилася ...дцять років, з далекої педучилищної юності, під моїм селфі просто собі поставить собачку, яка щасливо махає лапкою. Просто згадали раз в місяць, відкриваючи стрічку соц.мережі - й добре, й приємно.
Написали додаткові до лайку слова коментарем "Дуже цінно! Дякую!"? Теж увага приємна, теж вдячність і від таких слів.

6. Як ви ставитеся до святкових вітань у спільних чатах? Чи надсилаєте листівки? 
Сформуйте правила привітання на свята в спільному чаті.

Поради від Н. Саражинської:
У групових ділових чатах, у спільнотах з великої кі-стю людей вітальні публікації з професійними чи загальноприйнятими святами створює адміністратор/власник групи/спільноти або керівник. Вітальні листівки, слова побажання, як і в реальному житті, за умови значного об'єднання людей, звучать, як правило, лише від одного - всім.
Уявіть ситуацію. Педрада напередодні 8 Березня. Директор, який задає тон, оголошує регламент спілкування, має на меті донести найважливіше серед низки справ задля позитивного налаштування перед початком роботи починає з привітання зі святом перед діловими повідомленнями. Директор привітав усіх із Жіночим днем. Тут вистрибує МарВанна, вихоплює мікрофон у директора й заявляє, що вона теж хоче вітати всіх, буде співати усім пісеньку (бо вона вивчила). 85 дам з початкової школи теж вчили і починають естафетою передавати мікрофон і співати по черзі для всіх, бо позитив також суперважливий, а не лише серйозні слова директора. Точно так само розцінюється 85 листівок у вихідний від кожної колежанки до всіх свят, - вихоплення мікрофона у старшого, сплутування грішного з праведним, перетворення ділового чата на балаган. А далі ще й окремо 85 слів безглуздя - слово “дякую” від кожної на кожну листівочку. Окрім цього пищить цілий день не вмовкаючи фейсбучний меседжер, телеграм та ВатсАп. Свято? Так, є спосіб відключати взагалі смартфон або всі звукові повідомлення, не реагувати, залишити лише віброрежим. Але відповідальні люди робочі меседжі хочуть бачити негайно і відразу, вони хвилюються, щоб не пропустити важливого. Саме тому у вихідні, у неробочі години в професійні групи не надсилають повідомлень, бо у притомних людей адекватна уява: вони уявляють, що після твоєї ширпотребної листівочки у 84 осіб блімцнув звук на телефоні і ти відірвала усіх 84 колег та їх оточення від святкової вечері.
Щодо правил поваги шумового простору у світі. Чи знаєте ви, що у Швейцарії законодавчо заборонено не лише після 11 вечора організовувати в себе вдома вечірки, а й зливати воду в туалеті, приймати душ задля спокою сусідів, щоб шум у мережі водопостачання не заважав іншим відпочивати? Чи знаєте, що вже не лише в Швейцарії можуть подати на сусіда скаргу в поліцію, якщо собака гучно гавкає? Так, операції на голосових зв’язках чотириногих друзів - це вже досить рядове звернення до ветеринара.
Хочеться от побачити наживо такого собаковода, який зробив операцію маленькій собачці задля спокою своїх сусідів і запитати: «А ви теж пишете слово «дякую» у відповідь на всі 85 листівок, які масово вам надсилають колеги в груповий робочий чат у вихідний день?»